Tartalomjegyzék

Előszó: A tanulóközpontú iskola (Klein Sándor)

I. rész: REFORMPEDAGÓGIAI IRÁNYZATOK

  • Dalton-terv Osli községben
  • Montessori reformpedagógiája
  • A Montessori módszer és a Heltai gáspár Iskola
    bűvös mikroszkóp (beszélgetés Kokas Klárával Montessori Máriáról, a teljes figyelemről és még sok minden másról)
  • Waldorf-pedagógia háromféle nézetben
    Élettan (Kulcsár Gábor írása a Waldorf-pedagógia szemléletéről)
    Akinek a Waldorf-pedagógia már egy kicsit kevés
    (beszélgetés Kiss Virág tanárnővel)
    Waldorf-pedagógia Vekerdy Tamás szemszögéből
  • Freinet dunaújvárosban
    A tanítás szabadsága … (Markóthné Teket Éva)
  • A Jéna-terv Perbálon
  • Werkstatt Pécsett
  • Személyközpontú megközelítés
    Az iskolapszichológus naplója (a 2009/2010-es tanév
    a Rogers Személyközpontú Iskolában) (Gádor Anna)
    Mit szólsz hozzá, Carl? (A tatai színes Iskola ürügyén)
    (Elekes Mihály) Rogers személyközpontú középiskola
    (Suhajda Éva Virág, illetve Laczkó Viktória és Csizmazia Katalin)
  • Humanisztikus Kooperatív tanulás (Benda József)

II. rész: ALTERNATÍV ISKOLÁK

  • Tüskevár
  • Integrációs törekvések a DKKI Darányi tagiskolájában
    (Útkereső játék kalandoroknak) (Radics József)
  • Gyermekek Háza.
  • Kék Madár
  • Kontyfa-iskola
  • Palánta Iskola
  • Helyreállító szemlélet és integrált nevelés
    (a budapesti Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskolában)
    Együtt – működés (integráció és képesség-kibontakoztatás az iskolában)
    (Szontagh Pál)
  • Komplex Instrukciós Program Hejőkeresztúron (Kovácsné dr. Nagy Emese)
  • Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG)
  • Zöld Kakas (Braun József és Kerényi Mária)
  • Pedagógiai innovációk a Lauder-iskolában
    (összeállította: Szeszler Anna)
  • Tehetséges fiatalok személyre szabott képzése
    a Mathias Corvinus Collegiumban (Szalai Zoltán)

III. rész: ALTERNATÍV TÉMÁK, PROGRAMOK.

  • Tanulóközpontú angoltanítás (Simonfalvi László)
  • Élményközpontú matematikatanulás (Fenyvesi Kristóf és Szabó Ildikó)
    (játékos innovációk – innovatív játékok az iskolában,
    a szabadban és a kiállítótérben: Élmény Műhely Mozgalom)
  • Zenevarázslat (beszélgetések Kokas Klárával)
  • Az ANK Martyn Ferenc Művészeti Szabad Iskola művészetoktatási programjáról (Lantos Ferenc)
  • Drámapedagógia (a színházi nevelés módszertana a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán) (Szurmik Zoltán)
  • Személyközpontú megközelítés a rajztanításban és a tanárképzésben
    (Farkas Olga)
  • Multimédia az iskolában (digitális kreativitás, játék és innováció) (Fenyvesi Kristóf)
  • „Dobbantó”-val a szakképzésbe (Schmitsek Szilvia)
    (a személyre szabott pedagógia gyakorlati megvalósulása
    a szakképzésben, a lemorzsolódás érdekében)

IV. rész: ALTERNATÍV TANÁROK, IGAZGATÓK

  • Két tanárnő a Pitypang utcai iskolából
  • Winkler Márta és az anyanyelv tanulása
    Harcos forradalmár és szolid tanárnő
    (Balla István beszélgetése Winkler Mártával)
    Anyanyelv/fogalmazás (Winkler Márta)
  • Beszélgetés Pethőné Nagy Csillával
    (irodalomról, Tankcsapdáról, szívről és tudatról)
  • Iskolavezetés 20 év gyakorlatában (Barlai Róbertné)